We kennen België van de uitjes naar Antwerpen, het Atomium, de puntzak frites, ‘het zachte taaltje’, Pieter Paul Rubens en een al jaren prima presterend voetbalelftal. Wat vaak onderbelicht blijft, is de invloedrijke muziekcultuur. Die herbergt namelijk veel wat meer dan alleen Eddy Wally en K3. De smaakvolle muziek wordt wereldwijd geroemd.
De Antwerpse scene
Antwerpen is vooral sinds de jaren ’90 een smeltkroes van invloedrijke artiesten. Bands die ploeterden in de oefenruimte, hoopvol meededen aan Humo’s Rockrally en hun busje met goedkope autoverzekering volstouwden met instrumenten om door Europa te toeren. Ze werden de weg gewezen door dEUS, de groep rondom Tom Barman die met het album Worst Case Scenario wereldwijd doorbrak en nog steeds actief is. In hun slipstream volgden Zita Swoon, Soulwax en Novastar. Een andere, nog bekendere Antwerpse rockband uit die tijd was natuurlijk K’s Choice. Ook Hooverphonic werd een naam van betekenis in Europa.
Stijlvol, smaakvol, eigenzinnig, origineel
In deze eeuw zijn het eveneens geen bands die je snel verwacht op de commerciële radio, maar die wel typisch zijn voor de originele benadering van het muziek maken in België. Nu zijn Balthazar, Bazart, Black Box Revelation en natuurlijk hitmachine Stromae de toonaangevende artiesten. Ook Ozark Henry, Millionaire en Admiral Freebee tappen even nét uit een ander vaatje dan hun Nederlandse collega’s. Zijn artiesten bij ons vaak te herkennen aan hun Amerikaanse invloeden, hun eigenzinnige Belgische collega’s komen meestal even onvoorspelbaar als origineel uit de hoek. Het maakt van de Vlaamse muziekscene een smaakvol en typisch gezelschap. Niet in de laatste plaats omdat er in België in de ether plaats is voor een veelzijdige zender als StuBru, waar de Hollandse evenknie Kink FM nooit de etherfrequentie kreeg waarop het aanspraak maakte.
Invloed op de politiek
Het eenmalige festival 0110 – “voor verdraagzaamheid, tegen racisme, tegen extremisme, tegen zinloos geweld” – was eigenlijk een aanklacht tegen de opkomst van het Vlaams Belang. In 2006 trad heel muziek makend België hier op: van Helmut Lotti tot Zita Swoon, van Rocco Granata tot Clouseau, van Will Tura tot ‘t Hof van Commerce. Ook andere kopstukken (Herman Brusselmans, Hugo Claus) verleenden hun medewerking. Dit evenement dat in vier steden werd gehouden, droeg er mede aan bij dat extreemrechts wegzakte in de peilingen. Het hoogtepunt was de afsluiting in Antwerpen: organisator Tom Barman en Clouseau-zanger Koen Wauters zongen samen het nummer België van Het Goede Doel, waarop de tienduizenden toegestroomde festivalgangers gretig inhaakten. Het zorgde voor kippenvel. Barman werd overigens onderscheiden door de Belgische regering voor het organiseren van 0110. Deze geschiedenis wordt niet vaak genoemd, maar toont andermaal aan dat de muziek een enorme steen bijdraagt aan de Belgische cultuur.